Choose your language:

Koperty wysyłkowe kontra pudła kartonowe: co jest najlepsze dla branży e-commerce?

W 2021 roku na całym świecie wysłano ponad 159 miliardów paczek, a liczba ta będzie wzrastać o 10% każdego roku. Zarówno koperty wysyłkowe, jak i pudełka to doskonały wybór, jeśli chodzi o wysyłkę produktów – są niezawodne i niedrogie. Mają jednak zarówno swoje mocne strony, jak i ograniczenia, co oznacza, że w określonej sytuacji jeden może sprawdzać się lepiej od drugiego. Jeśli chcesz dowiedzieć się, który z nich jest najlepszy dla Twojej firmy i Twoich produktów, ten artykuł pomoże Ci dokonać właściwego wyboru.

Źródło: Parcel shipping volume worldwide | Statista

Branża e-commerce musi dostosować się do popytu rynkowego i potrzeb konsumentów

Wolumen międzynarodowych przesyłek rośnie o 20% każdego roku

W 2021 roku wolumen przesyłek na całym świecie na 13 głównych rynkach osiągnął 159 miliardów paczek – jest to nowy rekord świata (wzrost o 21% r/r). Globalne przychody z przesyłek wzrosły o 17% do ponad 491 miliardów dolarów. (Zobacz: Global shipping volume to reach 200 billion parcels by 2025). Według danych opublikowanych przez Pitney Bowes Inc. globalna liczba paczek najprawdopodobniej osiągnie 256 miliardów do 2027 roku. Oznaczałoby to skumulowany roczny wzrost o 8,5% w latach 2022-2027.

Źródło: Pitney Bowes Parcel Shipping Index

Przy tak dużej liczbie przesyłek poszukiwanie bardziej zrównoważonych opakowań do wysyłki i bardziej ekonomicznych rozwiązań staje się kluczowe. W obecnej niestabilnej sytuacji na rynku wiele firm e-commerce szuka sposobów na obniżenie kosztów, a jak się okazuje, zmiana sposobu pakowania może wiele zmienić.

W 2020 r. ilość wytworzonych odpadów opakowaniowych oszacowano na 177,2 kg na mieszkańca w UE (od 66 kg w Chorwacji do 225,8 kg w Niemczech). W latach 2009-2020 papier i tektura były głównymi odpadami opakowaniowymi w UE (32,7 mln ton w 2020 r.), następnie tworzywa sztuczne (15,5 mln ton) i szkło (15,1 mln ton).

Podczas gdy w UE wytwarza się około 35 kg plastikowych odpadów opakowaniowych na mieszkańca, tylko blisko 15 kg jest poddawanych recyklingowi. Oznacza to, że ponad 40% nadal ląduje na wysypiskach lub zanieczyszcza nasze lądy i oceany! (Zobacz: Opakowania do ecommerce: czy wykorzystanie plastiku z recyklingu to dobry pomysł?)  

Ekologiczne opakowania w branży e-commerce to droga do sukcesu

W ciągu ostatniej dekady wielu klientów uświadomiło sobie wpływ swojej konsumpcji na środowisko i teraz stara się prowadzić bardziej zrównoważony styl życia.

Wielu klientów całkowicie zmieniło swoje nawyki zakupowe na wszystkich poziomach, ponieważ jako społeczeństwo staliśmy się bardziej świadomi wyzwań związanych z ochroną środowiska. Istotną częścią tego jest troska o wybór odpowiedniego opakowania wysyłkowego, w którym dostarczane są nasze produkty kupione online.

Badanie konsumenckie przeprowadzone w 2021 r. przez Trivium Packaging wykazało, że 57% konsumentów rzadziej kupuje produkty w opakowaniach niebezpiecznych dla środowiska. Ponadto 52% z nich szuka informacji na temat możliwości recyklingu lub ekologiczności opakowania! (Zobacz nasz inny artykuł: Czego oczekuje klient od producenta opakowania wysyłkowego?)

Źródło: Pitney Bowes Parcel Shipping Index

Koperty wysyłkowe to najbardziej ekologiczne opakowania ecommerce

Jakie rodzaje kopert do wysyłki są dostępne na rynku?

→ Foliopaki kurierskie są najlepsze dla niełamliwych produktów

Jedną z najbardziej powszechnych ekologicznych praktyk pakowania w e-commerce jest stosowanie opakowań foliowych wykonanych z plastiku pochodzącego z recyklingu. Te lekkie i niedrogie opakowania wysyłkowe są również znane jako foliopaki ekologiczne, foliopaki kurierskie lub foliopaki z recyklingu.

Koperty foliowe to samozamykające się, giętkie koperty polietylenowe, które najlepiej sprawdzają się jako opakowania ekologiczne dla niełamliwych produktów, takich jak odzież, obuwie, elektronika, akcesoria, książki, kosmetyki itp. (Patrz: Jak wysyłać ubrania niewielkim kosztem?). Eko foliopaki są niewielkie, niedrogie, lekkie, łatwe do zapieczętowania i można na nich łatwo umieścić stemple i etykiety.

Jeśli składają się z materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak nasze foliopaki kurierskie Co-Ex Filbags, pomagają oszczędzać energię i zasoby, które byłyby wykorzystane do produkcji pierwotnych opakowań wysyłkowych, i pozwalają na pozostawienie odpadów z tworzyw sztucznych w pętli recyklingu.

Opakowania wysyłkowe wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu są zatem idealną opcją dla firm e-commerce, które interesują wytrzymałe, wysokiej jakości, elastyczne i ekologiczne opakowania ecommerce.

→ W przypadku delikatnych przedmiotów używaj kopert bąbelkowych z certyfikatem FSC i włóknami papieru pochodzącego z makulatury

Koperty bąbelkowe najlepiej nadają się do bezpiecznej wysyłki małych i średnich przedmiotów. Te opakowania wysyłkowe wykonane są z najwyższej jakości nieprzezroczystego papieru i wielowarstwowej folii bąbelkowej LDPE, które chronią przesyłkę przed uszkodzeniem i wilgocią. Po oddzieleniu od koperty folia może zostać poddana procesowi recyklingu.

Jak w przypadku każdego innego kartonowego opakowania dla ecommerce, lepiej upewnić się, że masa celulozowa używana podczas produkcji pochodzi ze zrównoważonych źródeł. Dlatego najbardziej polecamy koperty bąbelkowe z certyfikatem FSC.

FILMAR jako producent opakowania wysyłkowego dostarcza najwyższej jakości koperty kurierskie, które nie tylko nadają się do recyklingu i posiadają certyfikat FSC, ale są również wykonane w 100% z włókien pochodzących z recyklingu i w 40% z folii z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Wybór opakowań wysyłkowych wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu to gwarancja, że odpady opakowaniowe pozostaną w pętli recyklingowej.

Koperty bąbelkowe wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu to najbardziej opłacalny sposób wysyłania małych, delikatnych przedmiotów, takich jak książki, biżuteria i drobny sprzęt elektroniczny.

Koperty foliowe to niedrogie i łatwe w użyciu opakowania e-commerce

→ Niska cena

Opakowania foliowe wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu to tani i przyjazny dla środowiska sposób pakowania i wysyłania produktów dla sprzedawców internetowych (patrz: Opakowania do ecommerce: czy wykorzystanie plastiku z recyklingu to dobry pomysł?). Pomagają również zaoszczędzić pieniądze i materiały, zmniejszając potrzebę stosowania rozwiązań do wypełniania pustych przestrzeni w paczce.

→ Produktywność

Foliopaki do wysyłki zwiększają produkcję, zmniejszając zapotrzebowanie na siłę roboczą. W przeciwieństwie do innych opakowań wysyłkowych, foliopaki eko wymagają dwuetapowej procedury pakowania: pakowania przedmiotu i plombowania. Oszczędza to czas i zwiększa wydajność.

→ Odporność na wilgoć

Koperty wysyłkowe są odporne na wodę. Ich odporność na wilgoć pomaga zapobiegać psuciu się produktu.

→ Siła samouszczelniającego kleju

Foliopaki z recyklingu posiadają wytrzymały samouszczelniający klej. Pomaga on zabezpieczyć produkty podczas transportu, zapewniając, że nic nie wypadnie podczas dostawy. Niektóre koperty foliowe są również odporne na manipulacje, co oznacza, że nie można ich otworzyć i ponownie zapieczętować bez pozostawienia po sobie śladów.

→ Kompaktowość i lekkość

Puste koperty wymagają mniej miejsca do przechowywania, ponieważ są płaskie i lekkie. Ponadto, wymagają mniej materiału do wykonania i zajmują mniej miejsca podczas transportu, dzięki czemu ich wysyłka kosztuje mniej! (Zobacz: Dlaczego warto używać opakowań wysyłkowych z recyklingu?

→ Przyjazność dla środowiska

Foliopaki z recyklingu to ekologiczny produkt budżetowy, który idealnie nadaje się do wysyłania odzieży lub obuwia. Te foliopaki kurierskie są wykonane z najwyższej jakości materiałów pochodzących z recyklingu i po zużyciu w pełni nadają się do ponownego recyklingu. Zostały one uznane za produkt przyjazny dla środowiska, co potwierdza znak ekologiczny Blue Angel, który otrzymują opakowania ekologiczne i usługi szczególnie przyjazne dla środowiska. (Zobacz: Foliopaki kurierskie do wysyłki – ekologiczne z logo firmy)

→ Amortyzacja powietrzna

Koperty bąbelkowe chronią delikatne towary przed uszkodzeniami mechanicznymi. Są zatem idealne do wysyłania szklanych przedmiotów i innych materiałów, które są podatne na pękanie lub zarysowania.

Doskonałą alternatywą dla kopert wypełnionych powietrzem są koperty piankowe ochronne. Idealnie nadają się do ochrony delikatnych przedmiotów, takich jak płyty CD/DVD, zdjęcia, albumy, wyroby lakierowane czy elektronika. 

→ Personalizowane opakowania wysyłkowe z logo pomogą Ci zbudować wizerunek Twojej marki

Niestandardowe koperty z nadrukiem można obrandować, aby zawierały komunikaty, elementy graficzne i kolory. Personalizowane opakowania kurierskie z logo to doskonałe narzędzie do budowania wizerunku Twojej marki. Każdy, kto ma kontakt z produktem, na przykład kurier, pracownik poczty i wreszcie Twój klient, zwróci uwagę na estetyczną, wykonaną na zamówienie kopertę z nadrukiem.

Koperty wysyłkowe to najlepsze opakowania ecommerce do wysyłki małych i średnich przedmiotów

Po rozważeniu tych kwestii i podjęciu decyzji, że to koperta wysyłkowa jest dla Ciebie najlepszą opcją, przyjrzyjmy się kilku kluczowym punktom.

→ Wysyłka drobnych przedmiotów

Koperty kurierskie umożliwiają wysyłkę produktów bez dodatkowych materiałów opakowaniowych, ponieważ nie zawierają praktycznie żadnej pustej przestrzeni do wypełnienia w porównaniu do wysyłki w kartonie. Koperty do wysyłki występują w różnych rozmiarach – standardowych i niestandardowych – i najlepiej nadają się do przesyłek pocztowych. Koperty bąbelkowe najlepiej sprawdzają się w przypadku produktów płaskich, które wymagają ochrony przed fizycznym uszkodzeniem, ponieważ są lakierowane lub posiadają ekrany (telefony, tablety, itp.), natomiast koperty foliowe najlepiej sprawdzają się w przypadku przedmiotów o nietypowych kształtach, takich jak odzież, obuwie czy elektronika.

→ Jakiego rozmiaru koperty powinienem używać?

To zależy od Twojego produktu, czy potrzebujesz małego, czy dużego opakowania wysyłkowego. FILMAR oferuje foliopaki kurierskie w 9 standardowych rozmiarach i 2 wariantach grubości. Dostępne są również niestandardowe rozmiary, rozwiązania brandingowe i specjalne nadruki.

→ Ile opakowań e-commerce potrzebuję?

Przeanalizuj swoje schematy zamówień i policz dokładnie ile przygotowujesz wysyłek w miesiącu, aby upewnić się, że zamawiasz wystarczającą liczbę toreb wysyłkowych na co najmniej dwa miesiące między kolejnymi zamówieniami. Nie chcesz w tym celu wydać za dużo, ale jednocześnie chcesz zachować wystarczającą ilość zapasów. Zastanów się nad nabyciem specjalnego programu, który będzie śledzić wszystkie Twoje zamówienia i stany magazynowe oraz powiadamiać Cię, gdy potrzebujesz więcej opakowań.

Pudła z tektury falistej są trwalsze od pudeł kartonowych

Pudła z tektury falistej są trwalsze od pudeł kartonowych

Pudła z tektury falistej są wykonane ze sztywnego papieru z kilkoma kolumnami powietrza wewnątrz. Kolumny nadają papierowi większą sprężystość w porównaniu z typowym kartonem i zapewniają poduszkę powietrzną dla wszelkich przedmiotów w środku. Grzbiety zapewniają wytrzymałość i elastyczność.

Do produkcji kartonów używa się grubej masy papierniczej lub grubego papieru. Z tego materiału wykonywane są małe pojemniki, opakowania produktów, wsporniki konstrukcyjne dla mniej sztywnych rzeczy, takich jak notatniki, wkładki zapobiegające utracie kształtu elementów odzieży, takich jak zapinane koszule, oraz inne produkty.

Pojemników kartonowych można używać do wysyłki towarów, ale stwarza to zagrożenie dla sprzedawców, ponieważ materiał zapewnia minimalną ochronę i wymaga użycia dodatkowych materiałów, takich jak folia bąbelkowa, w celu zagwarantowania bezpieczeństwa towarów znajdujących się w środku.

Pudła z tektury falistej nie są zbudowane z jednego arkusza materiału, ale mają wiele warstw. Trzy warstwy składają się z wewnętrznej wkładki, zewnętrznej wkładki i karbowanego środka między nimi. Istotnym czynnikiem dla firm wysyłających duże ilości towarów jest trwałość i niewielka waga pudeł z tektury falistej. Nawet w przypadku narażenia na wstrząsy, wilgoć i nagłe zmiany temperatury pojemniki te nie pękną.

Pudełka są solidne, ale nie zawsze przyjazne dla środowiska

→ Wytrzymałość

W porównaniu do zwykłej tektury pudła z tektury falistej są trwalsze. Zapewniają każdemu przedmiotowi mocną wyściółkę do obsługi i transportu. Ponadto są one wykonane tak, aby wilgoć i zarazki nie zanieczyszczały znajdujących się w nich rzeczy, co ma kluczowe znaczenie w przypadku artykułów spożywczych, które muszą być w doręczeniu przez dłuższy czas.

Z drugiej strony pudła z tektury falistej mogą ulec rozbiciu i uszkodzeniu podczas przenoszenia i transportu. W przypadku pudeł z tektury falistej ważne jest również dodanie wypełnienia (poduszki powietrzne, folia bąbelkowa), aby przedmioty nie poruszały się w paczce i nie amortyzowały wstrząsów.

→ Niestandardowe obrandowanie

Aby wzmocnić swoją markę i zwiększyć jej rozpoznawalność, możesz dodawać komunikaty dotyczące marki do opakowań. Możliwości są jednak ograniczone pod względem kolorów i wzornictwa, ponieważ kolory na tekturze wydają się mniej jaskrawe niż na plastiku lub papierze.

Wstępne drukowanie i druk bezpośredni, to dwie podstawowe techniki drukowania na pudełkach z tektury falistej. Drukowanie bezpośrednio na pudełku jest określane jako druk bezpośredni. Najbardziej typowymi metodami nadruku na pudełkach z tektury falistej są fleksografia lub druk cyfrowy. Wstępne drukowanie to proces drukowania na kawałku papieru przed przyklejeniem go do pudełka. Obie metody stosowane są w zależności od potrzeb firmy.

→ Przyjazność dla środowiska

Często popełnianym błędem jest myślenie, że skoro kartony (opakowania dla ecommerce) składają się z naturalnych i biodegradowalnych materiałów, to powinniśmy je wybierać zamiast kopert bąbelkowych i foliopaków. Jednak w praktyce opakowanie wysyłkowe wykonane z tektury i papieru nie zawsze jest najbardziej ekologicznym wyborem dla Twojej firmy.

Niedawne badanie wykazało, że 52% wszystkich Europejczyków uważa tekturę za najbardziej przyjazny dla środowiska materiał transportowy. Jednak Zgromadzenie Irlandii Północnej odkryło, że produkcja toreb plastikowych wymaga czterokrotnie mniej wody niż produkcja toreb papierowych

 (Zobacz: Opakowania do ecommerce: czy wykorzystanie plastiku z recyklingu to dobry pomysł?). 

Nie wszystkie produkty papierowe to z natury opakowania ekologiczne. Wybierając rozwiązanie do opakowania wysyłkowego, ważne jest, aby szukać produktów certyfikowanych przez Forest Stewardship Council, międzynarodową organizację non-profit, która promuje odpowiedzialne zarządzanie światowymi lasami poprzez certyfikację drewna. Tylko certyfikacja FSC gwarantuje, że masa celulozowa, papier i tektura użyte w opakowaniach pochodzą z odpowiedzialnie zarządzanych lasów.

Pudełka najlepiej nadają się do wysyłki dużych przedmiotów

→ Wysyłka dużych przedmiotów

Być może potrzebne Ci będą pudełka wysyłkowe dla Twoich produktów ze względu na ograniczenia wagi dla kopert wysyłkowych. Chociaż waga wpływa na koszty transportu, to najważniejsza jest ochrona towarów. Im cięższe są twoje produkty, tym bardziej wytrzymałe muszą być Twoje pudełka wysyłkowe. W przypadku ciężkich przesyłek warto zwiększyć budżet, aby uzyskać odpowiedni projekt i materiały. Podczas transportu towarów niezwykle ważne jest, aby używać pudeł o odpowiednim rozmiarze.

→ Jakiego rozmiaru pudełek powinienem użyć?

Zmierz długość i szerokość przedmiotu z każdej strony, aby oszacować rozmiar potrzebnego pudełka. Następnie pomnóż te sumy przez 2 po dodaniu ich wszystkich razem (łącznie 4 pomiary). Będziesz wtedy mieć absolutne minimum wymiarów wewnętrznych wymaganych dla Twojego pudełka wysyłkowego.

→ Ile pudełek potrzebuję?

Zawsze powinieneś mieć pod ręką wystarczającą ilość pudełek, aby móc wysyłać towary do klientów przez dwa do trzech miesięcy. Być może będziesz musiał zainwestować w ich przechowywanie, jeśli nie masz jeszcze na to miejsca.

5 powodów, dla których warto wybrać koperty do wysyłki e-commerce

Największą różnicę stanowią materiały użyte do produkcji. Koperty wysyłkowe wymagają znacznie mniej papieru i kleju niż pudełka z tektury falistej. O ile tylko zapewniają wystarczającą ochronę, plastikowe torby wysyłkowe są bardziej przyjazną dla środowiska opcją opakowania e-commerce niż pudełka z tektury falistej. (Zobacz: Opakowania do ecommerce: czy wykorzystanie plastiku z recyklingu to dobry pomysł?

Wybór rozwiązania opakowaniowego ma również wpływ na koszty; niezależnie od tego, czy jest to przesyłka krajowa, czy międzynarodowa, przesyłka w opakowaniu z tektury falistej będzie kosztować więcej niż torby wysyłkowe o porównywalnym rozmiarze.

  • Wydawaj mniej na wysyłkę. Koperty z nadrukiem i torby wysyłkowe są mniejsze i lżejsze od pudełek, co znacznie zmniejsza ich wagę wolumetryczną. Obniżka kosztów z setek lub tysięcy przesyłek znacznie obniża sumę kosztów wysyłki.
  • Zmniejsz ślad węglowy. Chociaż początkowo pudełka z tektury falistej mogą wydawać się bardziej przyjazne dla środowiska niż opakowania foliowe, fakty pokazują coś innego. W porównaniu do opakowań foliowych, pudła z tektury falistej wytwarzają 13 razy więcej odpadów stałych, 106 razy więcej CO2 i 19 razy więcej energii. Koperty foliowe możesz poddać recyklingowi w większym stopniu niż myślisz. Niektórzy twierdzą, że ponieważ pudełka z tektury falistej nadają się do recyklingu, wolą je od foliopaków. Jednak na całym świecie istnieją miejsca, w których opakowania foliowe można poddać recyklingowi.
  • Zmniejsz czas i wysiłek poświęcony na pakowanie. Opakowania z tektury falistej wymagają więcej czasu w obsłudze i pakowaniu niż w przypadku opakowań foliowych. Przeciętny pracownik jest w stanie spakować od 30 do 50 pudełek na godzinę, gdzie w tym samym okresie mógłby zapakować od 60 do 90 kopert wysyłkowych. Wykorzystanie kopert foliowych zwiększa wydajność o dodatkowe 20%!
  • Zwiększ satysfakcję klienta. Twoi klienci nie powinni mieć na głowie stosu nieużywanych kartonów ani musieć płacić za taśmę klejącą, aby zapakować przedmiot do zwrotu. Prostota i niewielka waga kopert z nadrukiem czyni je naprawdę atrakcyjnymi. Są łatwe do otwarcia, a jeśli mają podwójne plomby typu „peel-and-seal” (ang. “oderwij i zaplombuj”), można je łatwo ponownie zamknąć i użyć ponownie.

Jeśli szukasz najbardziej ekologicznego rozwiązania do pakowania e-commerce, które pozwala łatwo zapakować większość przedmiotów i gwarantuje niski koszt, to wybór jest prosty – koperty wysyłkowe i torby foliowe są najlepszym rozwiązaniem. Koperty foliowe i koperty bąbelkowe zmniejszają wagę przesyłek i potencjalne odpady, poprawiają wydajność i zmniejszają ślad węglowy.

Odkryj nasze ekologiczne foliopaki kurierskie już teraz:

Sprawdź nasze koperty bąbelkowe z certyfikatem FSC: